Théoriser la lectrice ? Lecture référentielle et lecture savante
Résumé
What is the significance, in the writings of literary theorists, of the irruption of a “female reader” whose reading is deemed impertinent? This article is based on three examples drawn from theoretical discourses on literature: they mobilize the figure of a female reader in order to think about a way of reading that departs from the interpretative attitude expected of the “ideal reader”. This paper argues that taking gender relations and a gendered imaginary of reading into account sheds light on the question, now crucial in literary studies, of the link between readings mobilizing interpretative frameworks that are difficult to reconcile. It offers to theorize reading experiences that are insoluble in the neutrality and disinterestedness supposedly associated with the mode of reading privileged by scholastic and literary institutions.
Que viennent signifier, dans les écrits des théoricien·ne·s de la littérature, l’irruption d’une « lectrice » dont la proposition de lecture est jugée impertinente ? Cet article prend appui sur trois exemples tirés de discours théoriques sur la littérature : ils mobilisent une figure de lectrice pour penser une manière de lire qui s’écarte de l’attitude interprétative attendue du « lecteur idéal ». Il défend l’idée que la prise en compte des rapports sociaux de sexe et d’un imaginaire genré de la lecture permet d’éclairer la question, devenue cruciale en études littéraires, du lien entre des lectures mobilisant des cadres interprétatifs a priori difficilement compatibles. Il invite enfin à théoriser la lecture littéraire depuis des expériences insolubles dans la neutralité et le désintéressement censément associés au mode de lecture privilégié par les institutions scolaires et littéraires.
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