Professional equality and gender in context: The example of secondary school head teachers
Égalité professionnelle et genre en contexte : l’exemple des chef.fes d’établissement du secondaire
Résumé
In the public service, the elementary and secondary education
sector is highly feminised. Our object of study is related to these
issues of professional equality within the national education
system (a highly feminised context) and aims to explore the
discourse held by management staff (especially women) on the
perception (or not) of gender inequalities in access to managerial
positions (subjective perception of inequalities). The results
make it possible first of all to show the heterogeneity of the
responses of staff (including women) on questions of perceived
equality. Comparatively, a majority of the interviewees empha-
sised the difficulties in articulating different life times (pro-
fessional, family, personal). They also emphasised the
availability and commitment required to carry out the function
of head teacher. And, in this respect, there seems to be relative
agreement between the women and men who responded
(although, from a quantitative point of view, more women
mentioned these aspects). The fields of application of this
research should be linked to equality policies in the public
service and action plans for gender equality.
Au sein de la fonction publique, le secteur de l’enseignement primaire
et secondaire est tre`s fe´minise´ . Notre objet d’e´tude est en lien avec ces
questions d’e´galite´ professionnelle au sein de l’E´ducation nationale
(contexte fortement fe´minise´) et vise a` explorer le discours tenu par les
personnels de direction (et notamment les femmes) au niveau de la
perception (ou non) d’ine´galite´s femmes/hommes dans l’acce`s aux
postes d’encadrement (perception subjective des ine´galite´s). Les
re´sultats permettent tout d’abord de montrer l’he´te´roge´ne´ite´ des
re´ponses des personnels (y compris des femmes) sur les questions
d’e´galite´ perc¸ue. Comparativement, une majorite´ des personnes
interroge´es ont souligne´ les difficulte´s d’articuler les diffe´rents temps
de vie (professionnel, familiaux, personnels). Elles ont e´galement mis
l’accent sur la disponibilite´ et l’engagement que requiert l’exercice de
fonction de chef d’e´tablissement. Et, dans ce registre, il semble exister
un relatif accord entre les femmes et les hommes qui ont re´pondu
(meˆme si, du point de vue quantitatif, les femmes sont plus nombreuses
a` e´voquer ces aspects). Les champs d’application de ces recherches sont
a` mettre en lien avec les politiques d’e´galite´ dans la fonction publique et
les plans d’actions en faveur de l’e´galite´ femmes/hommes.
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