Watching Penone or how movement produces the landscape
Regarder Penone ou comment le mouvement produit le paysage
Résumé
We question the notion of landscape based on an investigation into the modes of observation of a work by Giuseppe Penone. By examining the perception of works of art during a visit to the rooms of a museum, we situate ourselves in the study of perception in action. While the notion of landscape has served as a point of reference to describe the relationship to nature developed in Europe around geometric perspective, we wanted to re-examine it by breaking with the linguistic turn: we approach the landscape on the level of movements, action and sensoriality and in the footsteps of the bodily turn. This leads to apprehending the landscape in the manner of “motley arrangements” constantly renewed by experience. As we were able to observe during the investigation, making a landscape emerge is an activity that mobilizes certain know-how.
Nous interrogeons la notion de paysage à partir d’une enquête sur les modes d’observation d’une œuvre de Giuseppe Penone. En nous penchant sur la perception des œuvres d’art au cours de la visite des salles d’un musée, nous nous situons dans l’étude de la perception en action. Alors que la notion de paysage a servi de point de repère pour dire la relation à la nature élaborée en Europe autour de la perspective géométrique, nous avons souhaité la réinterroger en rompant avec le tournant linguistique : nous abordons le paysage sur le plan des mouvements, de l’action et de la sensorialité et dans les pas du tournant corporel. Cela conduit à appréhender le paysage à la façon d’« arrangements hétéroclites » constamment renouvelés par l’expérience. Comme nous avons pu l’observer au cours de l’enquête, faire émerger un paysage est une activité qui mobilise certains savoir-faire.