“Playing make-believe with objects: counterfactual imagination and psychodrama in Greek tragedy” - Université Lumière Lyon 2
Chapitre D'ouvrage Année : 2023

“Playing make-believe with objects: counterfactual imagination and psychodrama in Greek tragedy”

Résumé

This is chapter 10 of an edited volume that proposes innovative methodologies for the study of psychology in ancient worlds, one of the first of its kind (and which is based on a conference held in Leiden in December 2018). I focus on the ways in which fictional characters from Greek tragedy devise counterfactual fictions for psychological benefit. Developing a fiction inside a fiction, a play-within-a-play, is a metatheatrical modality that speaks to the defining features and potentialities of theatrical art. My perspective, however, is not to study the metatheatricality of Greek tragedy for its own sake, but rather to examine if, how, and to what extent the tragic plays demonstrate an awareness of the impact of imaginary, enacted fiction in dealing with individual or collective issues (related to, for instance, identity, ethics, and political or social organization). Theatrical playing is a practice based on play, on performing ‘as-if’ and ‘other than’. As such, it offers potential for self-transformation, repurposing, overcoming obstacles by sparking new solutions. I am interested in tracking early evidence of this way of thinking at the level of the characters of ancient Greek tragedy. My two case studies are Heracles and Ion, two tragedies produced by Euripides in a short span of time, between 416 and 412 BCE. Two plays where, I argue, playing is dramatized in relation with self-realization: it is through play, and specifically playing with objects and role-playing, that characters are shown in their attempts to discover their real self or to refashion it.
Il s’agit d’une contribution (chapitre 10) à l’un des premiers volumes collectifs anglo-saxons qui propose des méthodologies innovantes pour l’étude de la psychologie dans les mondes anciens. Je m’intéresse à la manière dont les personnages fictifs de la tragédie grecque conçoivent des fictions contrefactuelles pour en tirer un bénéfice psychologique. L’élaboration d’une fiction à l’intérieur d’une fiction, d’une pièce dans une pièce, est une modalité métathéâtrale. Ma perspective, cependant, n’est pas d’étudier la métathéâtralité de la tragédie grecque en elle-même, mais plutôt la manière dont certaines tragédies interrogent les effets de la fiction imaginaire dans la confrontation à certains questionnements identitaires, éthiques ou politiques, individuels ou collectifs. Le cadre théorique discuté est celui de la théorie du jeu chez Vygotsky et du psychodrame de Moreno. Tous deux démontrent que le jeu théâtral offre un potentiel d’auto-transformation, de dépassement des obstacles par l’émergence de solutions facilitées par la dimension ludique et contrefactuelle. Je démontre que dans l’Héraclès et l’Ion d’Euripide, les personnages principaux passent par des formes de jeux conscients et inconscients pour découvrir ou redéfinir leur identité de personnages.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04026477 , version 1 (13-03-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04026477 , version 1

Citer

Anne-Sophie Noel. “Playing make-believe with objects: counterfactual imagination and psychodrama in Greek tragedy”. V. Glaveanu, L. Huitink, I. Sluiter, (eds.). How to do the psychology of the ancient world, Brill, In press. ⟨hal-04026477⟩
36 Consultations
0 Téléchargements

Partager

More