Sim2B: design and evaluation of a serious game focused on social interactions
Sim2B : conception et évaluation d'un serious game centré sur les interactions sociales
Résumé
Serious games are becoming more and more common as parts of training programs. Realism of situations and consistency of encountered characters are key elements to provide an immersive experience that may foster learning. This article introduces the design and evaluation of a serious game focused on social interactions. Using affective computing technologies, managing social and emotional aspects of the interaction seems to benefit the interaction. But designing a framework with human support to elaborate on the game experience is essential to take advantage of all a serious game can give to professional training. In addition, methodologies used to evaluate whether emotionally animated characters are beneficial to virtual interactions should be discussed.
Les jeux sérieux, ou serious games, deviennent des dispositifs de formation en plein essor. Le réalisme des situations et la cohérence des personnages rencontrés au cours des scénarios proposés sont cruciaux pour offrir à l'utilisateur une expérience immersive, favorisant l'apprentissage. Cet article présente la conception et l'évaluation d'un serious game centré sur les interactions sociales. Si l'apport de technologies d'intelligence artificielle portant sur les aspects sociaux et émotionnels de l'interaction semble améliorer l'expérience de jeu, l'importance de mettre en place un dispositif d'accompagnement humain autour du serious game lui-même est prépondérante. Par ailleurs, les méthodologies permettant d'évaluer l'apport de personnages animés émotionnels à l'interaction doivent être discutées.