Les nouvelles ÉNSP (Écoles Normales Supérieures du Professorat). Idées et propositions pour la formation et le recrutement des professeurs des écoles - HAL UNIV-PARIS8 - open access Access content directly
Preprints, Working Papers, ... Year : 2024

Les nouvelles ÉNSP (Écoles Normales Supérieures du Professorat). Idées et propositions pour la formation et le recrutement des professeurs des écoles

Abstract

This research is being carried out in the context of the future creation, scheduled for the start of the academic year 2025, of the Écoles Normales Supérieure du Professeurat (ÉNSP), also known as the ‘Écoles normales du XXIe siècle’, whose aim is to train and recruit future teachers in a context of a crisis in teacher recruitment. The advantages of this approach are twofold: firstly, it will enable recruitment by competitive examination from the end of the bachelor's degree, rather than the end of the master's degree. Under the previous model, a Master's degree was required from the start of the 2010-2011 academic year, following the implementation of the Master's degree reform introduced by Nicolas Sarkozy's government. The second advantage is the progressive nature of the two years of post-competition theoretical and practical training in the new model, with the status of student civil servant during the first year of the Master's degree (paid at around 900 euros/month) and then trainee civil servant during the second year of the Master's degree (paid at around 1800 euros/month). We will base our research on the working paper published by the Ministry of Education (March 2024) in order to put forward ideas and fruitful prospects likely to meet three challenges: attracting, training and retaining the best candidates; designing an open, high-level competitive examination with a practical dimension in the form of teaching tests; offering stimulating prospects such as greater academic freedom at the ÉNSP, a year's teaching abroad, and numerous career opportunities.
Cette recherche s’inscrit dans le cadre de la création future, prévue pour la rentrée 2025, des Écoles Normales Supérieure du Professorat (ÉNSP) , également appelée « Écoles normales du XXIe siècle », qui se donnent pour objectif la formation et le recrutement des futurs professeurs dans un contexte de crise des vocations enseignantes. L’avantage de cette perspective est double : d’abord permettre le recrutement par concours dès la fin de la licence, au lieu de la fin du master. L’obtention du master était exigée dans le précédent modèle depuis la mise en pratique à partir de la rentrée 2010-2011 de la réforme de la masterisation, décidée par le gouvernement de Nicolas Sarkozy. Le deuxième avantage consiste dans la progressivité des deux années de formation théorique et pratique post-concours du nouveau modèle, sous statut d’élève-fonctionnaire pendant la première année de master (rémunérée environ 900 euros/mois) puis de fonctionnaire-stagiaire au cours de la deuxième année de master (rémunérée environ 1800 euros/mois). Nous baserons notre recherche sur le document de travail publié par le ministère de l’Éducation nationale (mars 2024) afin de proposer idées et perspectives fécondes, susceptibles de répondre à trois défis : Attirer, former, fidéliser les meilleurs candidats ; concevoir un concours ouvert, de haut niveau, avec une dimension pratique matérialisée par des épreuves d’enseignement ; offrir des perspectives stimulantes telles une grande liberté académique à l’ÉNSP, une année d’enseignement à l’étranger, des évolutions pléthoriques.
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Dates and versions

hal-04608657 , version 1 (11-06-2024)
hal-04608657 , version 2 (13-06-2024)

Identifiers

  • HAL Id : hal-04608657 , version 2

Cite

Thibault Vian. Les nouvelles ÉNSP (Écoles Normales Supérieures du Professorat). Idées et propositions pour la formation et le recrutement des professeurs des écoles. 2024. ⟨hal-04608657v2⟩
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