Thèse Année : 2019

Josef Svoboda, poet of immaterial means

Josef Svoboda, poète de l'immatériel

Résumé

The Czech scenographer Josef Svoboda (1920 - 2002), author of approximately 700 scenographies performed around the world, is often presented as a master of light and advanced technologies for the stage. The thesis questions the contextual conditions which enabled him to cumulate so many achievements and introduce numerous innovative processes for the stage, while living behind the Iron Curtain? What place does technique, image and light have in his thinking of dramatic space? And what is the precise nature of the mastery of the lighting that we endow him ? To answer these questions, this study is based on unpublished interviews with Josef Svoboda which took place in 1993. The study invites us to examine off stage content to discover how light is reflected and built in theatre and opera. The thesis builds on the writings of the Linguistic Circle of Prague (1928 - 1939), whose thoughts, unknown in France, forged that of Svoboda and shed new light on the interactions between the different components of performance. This addresses the question of light, but also of reflection, projection, kinetics and signal processing in real time. The accumulation of these immaterial means that Svoboda developed, impalpable by their scenic manifestation for actors and spectators, have become the major ingredients of scenography of the 21st century.
Le scénographe tchèque Josef Svoboda (1920 – 2002), auteur de près de sept cents scénographies sur les scènes du monde entier, est souvent présenté comme un maître de la lumière et de l’utilisation de technologies avancées à la scène. Mais quel est le contexte qui lui a permis de cumuler tant de réalisations et faire entrer en scène tant de procédés innovants, tout en vivant derrière le rideau de fer ? Quelle place tiennent la technique, l’image et la lumière dans sa pensée de l’espace dramatique ? Et quelle est la nature exacte de cette maîtrise de la lumière qu’on lui attribue ? Pour répondre à ces questions, cette étude s’articule autour d’entretiens inédits menés avec Josef Svoboda en 1993. Elle invite à le suivre en coulisses, pour découvrir la façon dont la lumière se pense et se construit au théâtre et à l’opéra. L’étude emprunte aux écrits sur le théâtre des contributeurs du Cercle Linguistique de Prague (1928 – 1939), dont la pensée, méconnue en France, a forgé celle de Svoboda et éclaire d’un jour nouveau les interactions entre les différents composants de la représentation. Il est ici question de lumière, mais aussi de réflexion, de projection, de cinétique scénique ou de traitement du signal en temps réel, autant de moyens immatériels, impalpables dans leur manifestation scénique, que Svoboda a développés et qui sont devenus les ingrédients majeurs de la scénographie du XXIe siècle.
Fichier non déposé

Dates et versions

tel-04920139 , version 1 (30-01-2025)

Identifiants

  • HAL Id : tel-04920139 , version 1

Citer

Christine Richier. Josef Svoboda, poet of immaterial means. Humanities and Social Sciences. Université Lyon 2, 2019. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-04920139⟩

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