From the Gendered Manifesto to the Killjoy Genre: A Comparative Study of the Killjoy Manifesto (2017) by Sara Ahmed and the Dyke Manifesto (1993) by the Lesbian Avengers
Du genre manifeste à la “(rabat-)joie manifeste” ? Poétique comparée du Killjoy Manifesto de Sara Ahmed (2017) et du Dyke Manifesto des Lesbian Avengers (1993)
Résumé
This article offers a comparative study of the Killjoy Manifesto, with which queerfeminist scholar Sara Ahmed concludes her essay Living a Feminist Life (2017), and the two versions of the Dyke Manifesto (1993-1994) by the Lesbian Avengers (a lesbian direct-action group active in the US in the 1990s). While highlighting their play with other manifestos and manifesto-like gestures, it analyzes the ways through which their queerfeminist speaking positions trouble both the genre and the gender of the – manifestly masculine – manifesto. It first shows how these manifestos “transform the silence into language and action” (Audre Lorde) through a poetics of willfulness that queers three generic and gendered features of the manifesto: its claim to newness, to nowness and to againstness. It then examines how they hijack the military rhetoric of the genre by transforming its polemical strategies into a “guerrilla” poetics. Finally, it explores the articulation of collective and individual subject positions in these texts, showing how they query and queer the “universality” of the insurgent subject by making manifest the intersectional positions of the subjects who “manifest” themselves through them.
Cet article propose une étude poétique comparée du "Killjoy Manifesto", que la philosophe queerféministe Sara Ahmed a placé en conclusion de son essai Living a Feminist Life (2017), et du double Dyke Manifesto (1993-94) des Lesbian Avengers, groupe d’activistes lesbiennes des années 1990 aux États-Unis. Tout en mettant au jour leur jeu avec d’autres textes et gestes-manifestes, il analyse la manière dont l’énonciation queerféministe y trouble le genre manifeste, au double sens de « forme » et "gender." Il montre d’abord comment ces manifestes « transforment le silence en paroles et en actes » (Audre Lorde) à travers une poétique de l’obstination qui queerise trois traits génériques et genrés du manifeste : la revendication de nouveauté, l’inscription dans le présent et la rhétorique de l’opposition. Il examine ensuite la façon dont ils détournent son imaginaire militaire, en transformant la polémique guerrière en poétique « guérillère ». Enfin, il interroge l’articulation du collectif au subjectif dans ces textes, en montrant comment ils questionnent et queerisent le sujet insurrectionnel « universel », en rendant manifestes les positionnements intersectionnels des sujets qui s’y manifestent.