Anatole Litvak: a unique figure among émigré filmmakers in 1930s French cinema
Anatole Litvak: une place « à part » parmi les cinéastes exilés dans le cinéma français des années 1930
Résumé
Anatole Litvak, a Russian Jew who began his career at Ufa in Berlin, was one of the German émigrés who settled in France after Hitler came to power. His case is little known, yet it is both emblematic of the career of émigré filmmakers in France and singular. Litvak established himself early in France, where he made four films between 1931 and 1935: "Coeur de lilas"/"Lilac" (1932), "Cette vieille canaille" (‘This Old Rascal’, 1933), "L'Équipage"/"Flight into Darkness" (1935) and "Mayerling" (1936), the triumph of the latter opening the door to Hollywood. Above all, his success was ‘curious’ compared to the difficulties faced by his colleagues: this first French period was one of the most fruitful of his career. This article looks back at Litvak's career to highlight his unique place in French cinema in the first half of the 1930s.
Juif russe qui a d’abord fait carrière à la Ufa à Berlin, Anatole Litvak fait partie des exilés germaniques qui s’installent en France après que Hitler a pris le pouvoir. Son cas est méconnu or il est à la fois emblématique de la carrière des exilés en France et singulier. Car Litvak s’implante tôt en France où il tourne quatre films entre 1931 et 1935 ("Coeur de lilas", "Cette vieille canaille", "L’Équipage" et "Mayerling"), le triomphe de ce dernier film lui ouvrant les portes d’Hollywood. Surtout il réussit « curieusement » au regard des difficultés de ses collègues : cette période française est une des plus fructueuses de sa carrière. L’autrice revient sur la trajectoire de Litvak pour mettre en évidence sa place « à part » dans le cinéma français dans la première moitié des années 1930.