Multisensory letter integration and implicit learning of reading with 5-year-old children - Université Lumière Lyon 2 Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée Année : 2020

Multisensory letter integration and implicit learning of reading with 5-year-old children

Intégration multi-sensorielle des lettres et apprentissage implicite de la lecture chez les enfants de 5 ans

Résumé

Introduction. – Several studies have shown that adults can memorize an audio-visual association in response to an incidental presentation. Moreover, a motor experience of the letter-shape promotes letterknowledge and reading acquisition. Objective. – In order to develop optimal learning designs for children, we evaluate the effect of the implicit learning of grapho-phonemic correspondences on decoding abilities (study 1). The action performed onthe letter-shape in this type of learning was then also investigated with regard to the emergence ofmultisensory knowledge (study 2). Methods. – A paradigm inspired by studies conducted with adults was tested in 5-year-old children(study 1). A classical design pre-test/learning/post-test was used in the study 2. During the learning, thechild was asked to explore the letter shape. An incidental presentation of the corresponding sound wassimultaneously proposed to the child. Results. – Results indicated that (1) implicit learning was efficient on the discrimination of grapho-phonemic correspondences in young children and (2) the motor action amplified audio-visual integration within a single memory trace. Conclusion. – These results are discussed in the light of knowledge emergence in long-term memory and the benefit of an implicit training at the beginning of reading acquisition.
Introduction. – Certaines études ont montré qu’une association audio-visuelle peut être intégrée grâce à une présentation incidente chez l’adulte. De plus, l’expérience motrice de la forme des lettres favoriserait la connaissance des lettres et l’apprentissage de la lecture. Objectifs. – Afin de créer des situations optimales d’apprentissage chez l’enfant, l’étude 1 vise à évaluer l’effet d’un apprentissage implicite aux correspondances graphèmes-phonèmes sur les capacités de décodage. La seconde étude a pour objectif de déterminer le rôle de l’action sur la forme de la lettre dans un tel dispositif sur l’émergence de connaissances multi-sensorielles. Méthodes. – Un paradigme inspiré des études conduites chez les adultes est testé avec des enfants de 5 ans (étude 1). Un protocole classique pré-test/apprentissage/post-test est mis en œuvre dans l’étude 2. Dans l’apprentissage, il est demandé à l’enfant d’explorer la forme de la lettre. Une présentation incidente du son correspondant est proposée simultanément par l’enfant. Résultats. – Les résultats indiquent que (1) un apprentissage implicite est efficace sur la discrimination des correspondances grapho-phonémiques chez les jeunes enfants et (2) l’action motrice amplifie l’intégration audio-visuelle en une trace unique en mémoire. Conclusion. – Ces résultats sont discutés au regard de l’émergence des connaissances en mémoire à long terme et de l’intérêt d’un apprentissage implicite au début de l’apprentissage de la lecture.

Dates et versions

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Citer

Hélène Labat, Arthur Boisson, Lionel Brunel, Jean Ecalle, Remy Versace, et al.. Multisensory letter integration and implicit learning of reading with 5-year-old children. European Review of Applied Psychology / Revue Européenne de Psychologie Appliquée, 2020, 70 (1), pp.100477. ⟨10.1016/j.erap.2019.100477⟩. ⟨hal-04117525⟩
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