Modelising Scientific Mediation Processes: a Key to Facilitate Knowledge Brokering in Educational Practices and Policies? - Collection HAL des productions Veille & Analyses - IFÉ/ENS DE LYON
Communication Dans Un Congrès Année : 2024

Modelising Scientific Mediation Processes: a Key to Facilitate Knowledge Brokering in Educational Practices and Policies?

La modélisation des processus de médiation scientifique : une clé pour faciliter le courtage en connaissances dans les pratiques et les politiques éducatives ?

Résumé

Knowledge produced by research has a social value. Much of it can serve as a guide to more effective behaviours and practices for users whether practicing professionals or decision-makers. Furthermore, the use of research to improve educational practices has become a lively political and scientific debate since the concepts of evidence based education or evidence-informed education were developed in Europe and the United States, then within international organizations (Gaussel, et al., 2017). Thus, for the past twenty years, the IFÉ (Institut français de l'Éducation) has been developing a mediation activity between research and educational practices. In this context, IFÉ's Veille et Analyses team has been focusing its work on the role of intermediaries in the transfer of research knowledge through a mediation or transformation process (Gaussel, 2014). In this presentation, we propose to explore a conceptual framework for a mediation process for knowledge to be disseminated in the field of educational research and address some specific issues raised in the research literature on the matter: -RQ1: What does characterize a mediation process? -RQ2: processed in perspective, what implications could emerge for intermediaries and mediators in terms of brokering competencies?
Les connaissances produites par la recherche ont une valeur sociale. Une grande partie d'entre elles peut servir de guide à des comportements et des pratiques plus efficaces pour les utilisateurs, qu'il s'agisse de professionnels en exercice ou de décideurs. Par ailleurs, l'utilisation de la recherche pour améliorer les pratiques éducatives est devenue un vif débat politique et scientifique depuis que les concepts d'evidence based education ou d'evidence-informed education ont été développés en Europe et aux États-Unis, puis au sein d'organisations internationales (Gaussel, et al., 2017). Ainsi, depuis une vingtaine d'années, l'IFÉ (Institut français de l'Éducation) développe une activité de médiation entre la recherche et les pratiques éducatives. Dans ce contexte, l'équipe Veille et Analyses de l'IFÉ a orienté ses travaux sur le rôle des intermédiaires dans le transfert des connaissances issues de la recherche à travers un processus de médiation ou de transformation (Gaussel, 2014). Dans cette présentation, nous proposons d'explorer un cadre conceptuel en matière de processus de médiation pour la diffusion des connaissances dans le domaine de la recherche en éducation et d'aborder quelques questions spécifiques soulevées dans la littérature de recherche sur le sujet : - QR1 : Qu'est-ce qui caractérise un processus de médiation ? - QR2 : Quelles sont les implications pour les intermédiaires et les médiateurs en termes de compétences de intermédiation ?
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Modelising Scientific Mediation Processes_VF_ECER_2024.pdf (71.3 Ko) Télécharger le fichier
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halshs-04692012 , version 1 (09-09-2024)

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  • HAL Id : halshs-04692012 , version 1

Citer

Marie Gaussel, Prisca Fenoglio. Modelising Scientific Mediation Processes: a Key to Facilitate Knowledge Brokering in Educational Practices and Policies?. Education in an Age of Uncertainty: memory and hope for the future, European Educational Research Association (EERA), Aug 2024, Nicosia, Cyprus. ⟨halshs-04692012⟩
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