Bilingual system with equal time in French Polynesia: issues and effects on language skills, creativity and life satisfaction of students from Grade 1 to Grade 3
Dispositif bilingue à parité horaire en Polynésie française : enjeux et effets sur les compétences langagières, la créativité et la satisfaction de vie d'élèves du CP au CE2
Abstract
Taking into account the results of international research on the benefits of bilingualism on children's academic success (Wright, Boun zamp; Garcia, 2015), the Ministry of Education of French Polynesia has been deploying since 2019 a bilingual educational system with French-Element Hourly Polynesian Languages (DBPH) in 20 schools and centres for young adolescents spread over all the archipelagos of this community. He asked the EASTCO laboratory and its scientific partners for an evaluative support of this device. CREN, a reference partner for psycholinguistic and psychological dimensions, conducts an evaluation of CP to CE2, on Tahitian, the Marquessian and the rurutu. The dimensions assessed are “fundamental” learning (French and mathematics), oral and written skills in Polynesian and French languages and two areas recognized as part of the skills to be developed for the 21st century (UNESCO, 2014): creativity and life satisfaction. The general assumption is that DBPH should reinforce these different dimensions. Family language practices will also be considered as a factor that can affect the expected benefits. This study will examine the cognitive and conative processes that contribute to harmonious bilingual development and the student's academic success when the local language is strengthened at school alongside French. The aim of the symposium will be to present, in four papers, the DBPH and the methodology for its evaluation, as well as the first results in the different dimensions evaluated.
Tenant compte des résultats de la recherche internationale sur les avantages du bilinguisme sur la réussite scolaire des enfants (Wright, Boun & Garcia, 2015), le Ministère de l'éducation de la Polynésie française a déployé depuis 2019 un dispositif pédagogique bilingue à parité horaire français-langues polynésiennes (DBPH) dans 20 écoles et Centres des jeunes adolescents répartis sur l'ensemble des archipels de cette collectivité. Il a sollicité le laboratoire EASTCO et ses partenaires scientifiques pour un accompagnement évaluatif de ce dispositif. Le CREN, partenaire de référence pour les dimensions psycholinguistiques et psychologiques, mène une évaluation du CP au CE2, sur le tahitien, le marquisien et le rurutu. Les dimensions évaluées sont les apprentissages « fondamentaux » (français et mathématiques), les compétences orales et écrites en langues polynésiennes et en français et deux domaines reconnus comme faisant partie des compétences à développer pour le XXIème siècle (UNESCO, 2014) : la créativité et la satisfaction de vie. L'hypothèse générale est que le DBPH devrait renforcer ces différentes dimensions. Les pratiques linguistiques familiales seront également examinées comme facteur pouvant jouer sur les bénéfices escomptés. Cette étude permettra d'examiner les processus cognitifs et conatifs qui participent à un développement bilingue harmonieux et à la réussite scolaire de l'élève lorsque la langue locale est renforcée à l'école à côté du français. L'objectif de ce symposium sera de présenter, en quatre communications, le DBPH et la méthodologie de son évaluation, ainsi que les premiers résultats dans les différentes dimensions évaluées.
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