Study of the Mechanical Response of Ply-Level Hybrid Composites under Quasi-Static and Dynamic Loadings - Ecole Nationale d'Ingénieurs de Brest
Theses Year : 2023

Study of the Mechanical Response of Ply-Level Hybrid Composites under Quasi-Static and Dynamic Loadings

Evaluation expérimentale de l'hybridation des composites en fibre carbone unidirectionnelles à matrice polymère : comportement mécanique sous chargements quasistatiques et dynamiques

Maria Demsa Demsa Casapu
  • Function : Author
  • PersonId : 1437284
  • IdRef : 281058326

Abstract

In the context of the increased use of carbon fiber-reinforced composites in the aerospace industry, this thesis investigates the influence of inter-ply hybridization, involving variations in carbon fiber type and ply thickness, on the internal structure, mechanical properties, and dynamic responses of unidirectional carbon fiber-reinforced composites. Focused on aerospace applications, the study utilizes two types of unidirectional carbon fiber prepregs with distinct fiber types and ply thicknesses, manufacturing both reference and hybrid laminates. The research objectives encompass comprehensive material characterization under quasi-static and dynamic loading conditions. Experimental analyses include monotonic on and off-axis quasi-static tests, off-axis cyclic load-unload tensile tests, coupled damage-plasticity model development, shockwave propagation assessment, dynamic tensile strength evaluation, and examination of damage position and threshold variations. Beyond contributing to the fundamental understanding of unidirectional composites, this research introduces insights into ply-level hybridization, offering potential applications in complex structures. As the aerospace industry demands materials with enhanced mechanical performance, this thesis provides valuable insights for advancing composite material design and application.
Dans le contexte de l'utilisation croissante des composites renforcés à fibres de carbone dans l'industrie aérospatiale, cette thèse examine l'influence de l'hybridation entre plis, impliquant des variations de type de fibre de carbone et d'épaisseur de pli, sur la structure interne, les propriétés mécaniques et les réponses dynamiques des composites renforcés à fibres de carbone unidirectionnelles. Axée sur les applications aérospatiales, l'étude utilise deux types de préimprégnés de fibres de carbone unidirectionnelles avec des types de fibres et des épaisseurs de pli distincts, permettant la fabrication de laminés de référence et hybrides. Les objectifs de la recherche englobent une caractérisation complète des matériaux dans des conditions de chargement quasi-statique et dynamique. Les analyses expérimentales comprennent des essais quasi-statiques monotones en traction selon les axes et hors axes, des essais de traction cycliques hors axes avec chargement et déchargement, le développement d'un modèle couplé de dommage-plasticité, une évaluation de la propagation des ondes de choc, une évaluation de la résistance dynamique à la traction, et l'examen des localisations de dommage et des variations de seuil d’efforts à la rupture. Au-delà de contribuer à la compréhension fondamentale des composites unidirectionnels, cette recherche apporte des éclairages sur l'hybridation au niveau des plis, offrant des applications potentielles dans des structures complexes. Alors que l'industrie aérospatiale demande des matériaux avec des performances mécaniques améliorées, cette thèse fournit des perspectives précieuses pour faire progresser la conception et l'application des matériaux composites.
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Dates and versions

tel-04769734 , version 1 (06-11-2024)

Identifiers

  • HAL Id : tel-04769734 , version 1

Cite

Maria Demsa Demsa Casapu. Study of the Mechanical Response of Ply-Level Hybrid Composites under Quasi-Static and Dynamic Loadings. Materials and structures in mechanics [physics.class-ph]. ENSTA Bretagne - École nationale supérieure de techniques avancées Bretagne; Universitatea politehnica (Bucarest), 2023. English. ⟨NNT : 2023ENTA0015⟩. ⟨tel-04769734⟩
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